آشنایی با 10 محصول از مصالح مدرن ساختمانی در صنعت ساخت و ساز - مگا استون
آشنایی با 10 محصول از مصالح مدرن ساختمانی در صنعت ساخت و ساز

جدیدترین مصالح ساختمانی که می تواند ساختار صنعت ساختمان را متحول کند. مصالح ساختمانی جدید یا مدرن  در حال ورود به صنعت ساخت و ساز هستند و می توانند آینده صنعت ساختمان را تغییر دهند. نسل جدیدی از مصالح ساختمانی قوی، سبک و بادوام برای حل چالش های اصلی صنعت ساخت و ساز در حال توسعه است.

صنعت ساخت و ساز از این مواد جدید برای حفظ سطح تقاضا و تولید در مواجهه با خطرات طبیعی و هزینه های بالا و همچنین نگرانی های زیست محیطی و ناکارآمدی مواد سنتی استفاده می کند. پروژه های ساختمانی تا 50 درصد از منابع طبیعی ما را مصرف می کنند که اغلب منجر به افزایش هزینه ها، تاخیر در ساخت و ساز و هدر رفت مواد می شود.
برای غلبه بر برخی از این چالش ها، بسیاری از شرکت های نوآور در حال توسعه مصالح ساختمانی جدید و مدرن هستند. هنگام طراحی و ایجاد مصالح ساختمانی جدید، ما سعی کردیم با اصول مهندسی مصالح مدرن هوشمندتر، قوی تر، پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست باشیم.

برای حفظ مزیت رقابتی، شرکت های ساختمانی باید بر نوآوری تمرکز کنند و به روز باشند. ساختمان هایی که با مصالح مدرن ساخته می شوند برای غلبه بر مشکلات موجود و کاهش انتشار کربن مجهزتر هستند و می توانند تاثیر قابل توجهی بر صنعت ساخت و ساز داشته باشند.

اگرچه دهه ها طول کشیده تا فناوری های جدید از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ظهور کنند، مصالح ساختمانی جدید در حال ورود به صنعت ساخت و ساز هستند. در اینجا 10 مصالح ساختمانی جدید که صنعت ساخت و ساز را متحول می کند آورده شده است:

  1. بتن شفاف (لیتراکن)
  2. بتن خود ترمیم
  3. چسب کاشت میلگرد و بولت
  4. گرافن سه بعدی
  5. آجر جذب آلودگی
  6. چسب سنگ
  7. آجر پشمی
  8. آلومینیوم شفاف
  9. چسب کاشی 
  10. چسب سرامیک

بتن شفاف (لیتراکن)

اکنون نوع جدیدی از بتن های نورانی به نام بتن شفاف یا Lytracone با استفاده از فناوری نانو طراحی و تولید شده است که انقلابی در عرصه ساخت و ساز ایجاد کرده است.
با توجه به توسعه جمعیت و تقاضای زیاد در زمینه ساخت و ساز، نیاز به مصالح ساختمانی جدید بیش از پیش احساس می شود، لذا مردم سعی در رفع این نیاز با آخرین تکنولوژی های بکار رفته دارند. در طول این مقاله به بررسی ویژگی ها و کاربردهای این محصول در شرکت بتن حمیدان می پردازیم پس با ما همراه باشید.
به عنوان رایج ترین راه ممکن، می توان از بتن شفاف (Litracon) برای ساخت دیوارها استفاده کرد. به این ترتیب دو طرف و حتی ضخامت این ماده جدید قابل مشاهده خواهد بود. این ماده را می توان برای دیوارهای داخلی و خارجی که استحکام سطح آن بسیار مهم است استفاده کرد. به دلیل مقاومت بالای این ماده می توان از آن برای ساخت دیوارهای باربر نیز استفاده کرد.

شفاف لیتراکن

بتن خود ترمیم

نگهداری و تعمیر بتن برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن و نفوذ رطوبت به میلگردها ضروری است که با پیشرفت علم و فناوری در صنعت ساخت و ساز بتن امروزی قابلیت ترمیم خود را دارد. تا بتوانید چیزی باشد که برای مدت طولانی دوام می آورد. بتن خود ترمیم شونده بتنی است که به محض ایجاد ترک در سطح آن شروع به ترمیم می کند  و از گسترش و عمیق تر شدن ترک ها جلوگیری می کند.
هنگامی که ترک در بتن ایجاد می شود، پیوندهای خشک شده در ترک ها با دی اکسید کربن و آب واکنش می دهند. داده ها و لایه هایی از کربنات کلسیم تولید می شود که از گسترش ترک ها و شکاف ها جلوگیری می کند. زمان تعمیر بتن یک هفته طول می کشد و بازسازی می شود. علت واکنش در این بتن وجود یک نوع باکتری است .
بتن خود ترمیم شونده قادر است ترک های خود را با نوعی باکتری ترمیم کند. و روشهای اصلاحی بتن با استفاده از باکتری و تغییر آن یعنی لاکتات کلسیم که در بتن قرار می گیرد ساخته می شود.این نوع باکتری در بتن غیر فعال است اما پس از ترک خوردن در آن اطراف فعال شده و واکنش نشان می دهد و از نظر شیمیایی کربنات کلسیم تولید می کند.
 باکتریها عامل اصلی بتن خود ترمیم شونده است، زیرا با ترمیم ترکها ، سلامت سازه و مقاومت آن را افزایش می دهد . این باکتری ها در طبیعت وجود دارند و تداوم سازه بتنی را تثبیت می کنند. همچنین میتواند تخم هایی تشکیل دهد که غیر فعال و زیست پذیر باشند و بتوانند تنش های شیمیایی یا فیزیکی را تحمل کنند.

خود ترمیم

چسب کاشت میلگرد و بولت

در حال حاضر استفاده از چسب کاشت میلگرد و بولت جزء لاینفک فرآیند ساخت و ساز است، اهمیت محاسبه و استفاده از چسب تقویت‌کننده باکیفیت بسیار حائز اهمیت است، به‌طوری که در صورت سهل انگاری در این زمینه، احتمال تلفات جانی وجود دارد. و اقتصاد مالک یا ساکن ساختمان در آینده نزدیک یا دور آنجا خواهد بود. بنابراین دقت در انتخاب یک چسب خوب و قابل اعتماد برای تعبیه پیچ و مهره یا تعبیه آرماتور بسیار مهم است.
کاشت میله آرماتور فرآیندی است که باعث افزایش دوام و مقاومت بتن در حین ساخت می شود. یکی از مهمترین دلایل کاشت میله آرماتور مشخصات فنی است. طراحی و ساخت سازه؛ سهولت ساخت و تغییر کاربری و شرایط عملیاتی. در دسترس بودن مواد و تجهیزات نامگذاری شده یکی از مهمترین ابزار مورد نیاز برای کاشت سنگ، چسب کاشت میلگرد می باشد. 

کاشت میلگرد و بولت

گرافن سه بعدی

گرافن سه بعدی یک ساختار سه بعدی است که از روی هم چیدن صفحات گرافن ساخته شده است. با قرار گرفتن گرافن در این الگو، کلوخه شدن و تخریب خواص مرتبط دیگر مشکلی نخواهد داشت. کامپوزیت های گرافن سه بعدی در کاربردهای کاتالیزوری و سنجش، در دستگاه های ذخیره و تبدیل انرژی (باتری ها و ابرخازن ها) و به عنوان جاذب آلاینده های هوا استفاده شده اند. روش های مختلفی برای ساخت گرافن سه بعدی وجود دارد که شامل رسوب شیمیایی بخار، قالب ها، هیدروترمال و حلال گرمایی می شود.

گرافن را می توان با مواد سنتی ترکیب کرد تا ستون ها و کابل های قوی ایجاد کند و به ما امکان ساخت سازه های کارآمدتر را می دهد. با این حال، تولید گرافن بسیار دشوار است و سازندگان به ندرت قادر به استفاده از آن در هر پروژه ای هستند، اما یک آزمایشگاه ملی ایالات متحده روش جدیدی را برای تولید گرافن با استفاده از فناوری به نام رسوب بخار شیمیایی ایجاد کرده است. در این صورت مرحله بعدی کاهش هزینه و بهبود وزن است تا بتوان از این محصول بیشتر در صنعت ساخت و ساز استفاده کرد.

آجر جذب آلودگی

این آجرها به طور ویژه برای کارکردن به عنوان بخشی از سیستم تهویه ساختمان طراحی شده اند و به گفته کارشناسان Hansa دارای دو لایه هواگیر هستند که به عنوان عایق عمل می کنند. در عین حال فیلتری در داخل این آجرها تعبیه شده تا ذرات آلاینده سنگین را جذب کرده و به گفته متخصصان به مانند فیلتر هوا از ورود و جذب ذرات آلاینده جلوگیری می کند. 
نتیجه نهایی این است که کارشناسان هنزا این بلوک های آجری را به عنوان مواد با کیفیت هوای بهتر توصیف می کنند که نقش مفیدی در کاهش بیماریهای تنفسی دارند.

جذب آلودگی

چسب سنگ فوری ساختمانی

چسب سنگ بر پایه اپوکسی و استحکام چسبندگی بالا جهت استفاده در سنگ کاری و به عنوان نقطه اتصال بر روی انواع سنگ ساختمانی، نصب سنگ اسلب یا سنگ برای برش کاربرد دارد. تسریع در زیرسازی و سنگ کاری از مزیتهای چسب سنگ می باشد. چسب بصورت خمیری بوده و از د جزء  A و B تشکیل شده است که باید با هم مخلوط شوند. استفاده از چسب سنگ فوری حدود 3 دقیقه طول می کشدو پخت اولیه 15 دقیقه و زمان خشک شدن نهایی یک ساعت می باشد و برای چسب سنگ اسلب نیز مناسب است.

سنگ ساختمانی

آجر پشمی

این محصول با افزودن الیاف پشم و نوعی پلیمر طبیعی به خاک رس ساخته می شود. آجرهای پشمی به طور طبیعی خشک می شوند، به جای پختن در کوره، برای تولید گرما به انرژی زیادی نیاز دارند و آلودگی ایجاد می کنند. این امر منجر به تولید آجری می شود که در مقایسه با سایر آجرهای سنتی مزایای زیادی دارد.
مزایای آجر پشمی

  •  رول های پشم گوسفند مقاومت آجر را در برابر فشار افزایش می دهد.
  •  آجر پشمی 37 درصد از سایر آجرهای سفالی استحکام بیشتری دارد و باعث کاهش درزهای آجر می شود.
  • زمان خشک شدن را کاهش داده و مقاومت در برابر خمش آجر را افزایش می دهد.
  • در اثر فشردگی شکل آن از حالت عادی خارج نمی شود و تغییر شکل نمی دهد.
  • دوستدار محیط زیست است زیرا با حذف مرحله پخت گازهای گلخانه ای تولید نمی کند.
  • در برابر هوای سرد بسیار مقاوم است.

پشمی

آلومینیوم شفاف

جزء اصلی این محصول جدید یک ماده معدنی به نام آلومینات منیزیم است که در مقایسه با شیشه شفاف است اما این مزیت را دارد که محصولی بسیار سخت تر، قوی تر تولید می کند که می تواند در برابر فشار و ضربه مقاومت می کند و در محیط های نامساعد عملکرد بسیار خوبی داشته باشد

چسب کاشی

یکی از مزیت های مهم چسب کاشی مقاومت آن در برابر نفوذ آب و رطوبت است، به همین دلیل چسب کاشی , پر کاربردترین چسب ساختمانی در محیط های مرطوب مانند نصب کاشی برای سرویس بهداشتی، حمام و حتی استخر می باشد. . برای تولید چسب های کاشی از خمیر دو جزیی با مخلوط مساوی استفاده می شود که میزان جذب آب را کاهش داده و از نفوذ آب جلوگیری می کند. به طور کلی چسب کاشی  به ماده ای منعطف تبدیل می شود که در اثر تغییر رطوبت و دما، چروکیده و ترک نمی خورد. این چسب بهترین گزینه برای جلوگیری از ریزش کاشی در صنعت ساخت و ساز است.

چسب سرامیک

کاربرد چسب سرامیک بر روی دیوارهای بتنی، گچی و سیمانی و قطعات پیش ساخته انواع و اقسام و همچنین روی سطوح کاشی کاری قدیمی  و سرامیک روی سرامیک، سنگ، گچ، چوب، آجر و موزاییک در انواع زیرساخت ها استفاده می شود چسب سرامیک برخلاف مصالح ساختمانی قدیمی و ماسه، سیمان و ملات سنتی که برای کاشی‌کاری کاشی و سرامیک استفاده می‌شود، ماندگاری بالایی دارد و همچنین به دلیل نوع خمیری که از آن ساخته می‌شود , می توان آن را بلافاصله بدون هیچ گونه افزودنی اضافی مصرف کرد . بسته به نوع کاربرد این محصول افزودنی های استحکام چسب برای استحکام و کنترل دقیق ضخامت و ضخامت مورد نظر نسبت به ملات ماسه سیمان سنتی ترجیح داده می شوند.
استفاده از چسب سرامیک، باعث می شود بار مرده ناشی از کار ساختمانی نسبت به نوع سنتی آن کمتر شود و این مهم ترین دلیل استفاده از چسب سرامیک برای نظافت و نوسازی است. وجود شن و ماسه، سیمان و مصالح ساختمانی در واحدهای مسکونی موجب افزایش بار مرده در صنعت ساخت و سازمیشود که با استفاده از چسب سرامیک کاهش چشمگیری پیدا می کند مناسب برای ساخت انواع قطعات پلی استایرن فشرده (یونولیت) که به عنوان مواد عایق حرارتی داخلی و خارجی استفاده می شود و به عنوان چسب سرامیک استفاده می شود.

سرامیک

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =