آموزش نصب کاشی و سرامیک با چسب - مگا استون
آموزش نصب کاشی و سرامیک با چسب

آموزش نصب کاشی با چسب

روش کاشی کاری با چسب بخشی از فرآیند ساخت بسیاری از ساختمان ها است. روش کاشی کاری روی دیوار با چسب یکی از روش های جدید کاشی کاری است و سابقه چندانی در صنعت ساختمان ندارد. سهولت و آسانی در  چسباندن کاشی ها این روش را در بین مردم بسیار محبوب و پرطرفدار کرده است.
اگر سطح مورد نظر برای کاشی ها صاف و دارای زیرساخت های لازم است، حتی می توانید چسب را خودتان نصب کنید. در این مقاله شما را با نصب کاشی با چسب آشنا می کنیم، نحوه نصب کاشی با چسب روی دیوار، نصب کاشی با چسب روی سیمان، نصب کاشی با چسب روی گچ و … را مشاهده خواهید کرد. معمولاً می توان از هر سطح تراز دیگری (حتی کاشی های قدیمی) استفاده کرد.
چسب کاشی  همانند چسب سنگ به دو صورت خمیری و پودری (پودر مخلوط با آب) در بازار موجود است. قبلا فقط چسب کاشی خارجی در ایران موجود بود. اما امروزه بسیاری از کارخانه های کشور چسب کاشی را نیز تولید می کنند تا فرآیند کاشی کاری با چسب را برای هموطنان تسهیل کنند. در این مقاله با مزایا و معایب کاشی کاری با چسب و آموزش نصب کاشی آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید

مراحل نصب کاشی با چسب

روش نصب کاشی روی چسب فرآیند چندان پیچیده ای نیست. تنها چیزی که مورد نیاز است دقت و ظرافت و همچنین چسب کاشی با کیفیت بالا است. چسب پودری معمولاً کمی ارزانتر از چسب خمیری است. بسته به نیاز خود و مشاوره با فروشنده، می توانید الگوی چسب مناسب را برای کار خود انتخاب کنید.
در این قسمت با نحوه نصب کاشی با چسب آشنا می شویم. آموزش چسب کاشی با چسب پودری و چسب خمیری مشابه است. همچنین دستورالعمل نصب کاشی کف با چسب مشابه روش نصب کاشی با چسب روی دیوار می باشد. در ادامه نحوه کار با چسب کاشی را خواهید خواند. موارد ذکر شده در مورد نصب کاشی استخر با چسب نیز با اندکی تفاوت صدق می کند.

 زیرساخت
در مرحله اول کاشی کاری با چسب، باید فونداسیون یا زیر ساخت کار را مهیا کرد. در این خصوص بررسی کنید که آیا دیوار یا کف دارای ترک است، آیا کاملاً صاف و یکنواخت است، تمیز است و آلودگی خاصی روی سطح وجود ندارد. اگر کاشی های قدیمی روی سطح دیوار یا کف وجود دارد، سعی کنید خطوط عمیق دوغاب را پر کنید.
اگر دیوار یا کف از گچ، سیمان یا چوب است، باید ماده ای به نام پایه پرایمر تهیه کنید و با یک برس بزرگ روی سطح بمالید و خوب پخش کنید. این کار به این علت است که رطوبت گچ، چوب و سیمان بعداً به چسب کاشی آسیب نرساند. اکنون دیوار یا کف برای نصب کاشی های چسبدار آماده است. اندازه گیری های لازم را در این مرحله انجام دهید و در صورت لزوم سطح را بکشید و قرار دهید.

 ساخت و آماده سازی چسب

اگر از چسب کاشی برای نصب کاشی ها بر روی دیوارها و کف استفاده می کنید، نیازی به آماده سازی خاصی نیست. اما اگر از چسب پودری استفاده می کنید باید چسب را تهیه کنید. دستورالعمل های خاصی روی بسته چسب وجود دارد که باید آنها را دنبال کنید. ملات چسب دو جزئی را بصورت مساوی ترکیب و تا یکسان سازی چسب به هم زده شوند .
توجه داشته باشید که با روش نصب کاشی چسبی باید از چسب خمیری یا پودری مخصوص این کار استفاده کنید. نصب کاشی با چسب های معمولی به عنوان یک روش توصیه نمی شود. فقط در صورتی که یک تکه کاشی از کف جدا شده باشد نه از دیوار می توانید از روش نصب چسبهای معمولی استفاده کنید و استفاده بر روی دیوار می تواند خطرناک باشد.

آموزش نصب کاشی با چسب

 چسباندن چسب روی سطح یا کاشی

مخلوط آماده شده را با استفاده از ماله شیاردار روی دیوار یا زمین بمالید. البته می توانید از چسب کاشی در پشت تکه های کاشی نیز استفاده کنید، اما استفاده از آن روی دیوار یا هر سطحی که می خواهید باعث تمیزتر شدن آن می شود. جابجایی کاشی با چسب اصلا سخت نیست، کافی است در پخش چسب با ماله شیاردار دقت و ظرافت داشته باشید.
پس از اجرای ملات، کاشی ها باید تا حد امکان از یک طرف به طرف دیگر با دقت اجرا شوند. هنگام نصب کاشی با چسب، برای این کار آماده باشید زیرا باید 3 تا 4 ساعت صبر کنید تا چسب کاشی سفت شود و کاشی ها به خوبی به دیوار یا کف بچسبند. مرحله بعدی آموزش کاشی کاری با چسب است.

بندکشی کاشی

در نهایت، پس از سه تا چهار ساعت زمان برای خشک شدن چسب کاشی، نوبت به گره زدن نخ می رسد. دوغاب سیمان را برای ساخت و استفاده سریع آماده کنید. دوغاب سیمان به سرعت خشک می شود، بنابراین باید به سرعت از آن استفاده کنید. دوغاب را در فواصل بین کاشی ها بریزید و با یک اسفنج یا حوله مرطوب، اضافی را پاک کنید.

 

آموزش نصب سرامیک با چسب

برای نصب سرامیک با چسب باید نحوه نصب آن را یاد بگیرید اما بهتر است این کار را به افراد حرفه ای بسپارید. در زیر آموزش گام به گام نصب کفپوش های سرامیکی با استفاده از چسب سرامیک را مشاهده خواهید کرد.

بررسی یکنواختی و تمیزی سطح

 اولین کاری که باید قبل از سرامیک کاری انجام شود، بررسی یکنواختی سطح و تمیزی آن است، زیرا هرگونه ترک، خراش یا برآمدگی باعث کاهش کارایی چسب و همچنین آلودگی می شود. یا. علاوه بر این، مطمئناً می دانید که کارهای ساختمانی به ویژه کاشی و سرامیک می تواند به مبلمان شما آسیب برساند و آن را غیربهداشتی کند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است قبل از شروع، آنها را با پلاستیک یا رزین بپوشانید.

پس از رفع عیوب سطح به مرحله بعد یعنی انتخاب بهترین نقطه برای شروع کار می رویم. ممکن است بتوانید خودتان فونداسیون را بچینید یا یکنواختی سطح را بررسی کنید، اما انتخاب نقطه شروع نیاز به تجربه و مهارت دارد. زیرا برخی از سطوح سخت هستند و می توانند در میانه کار مشکلات جدی ایجاد کنند. همانطور که گفتیم توصیه ما این است که از نصاب مجرب مشاوره لازم را بگیرید و کار را به آنها بسپارید.

آموزش نصب سرامیک با چسب

آماده سازی چسب

در حال حاضر دو نوع چسب برای کار سرامیک استفاده می شود. چسب نوع اول خمیری بوده و نیاز به آماده سازی خاصی ندارد و کار با آن بسیار آسان است. نوع دوم چسب های پودری هستند و برای تهیه حتما به آب نیاز دارند. مقدار آب مورد نیاز برای تهیه چسب های پودری به عوامل مختلفی بستگی دارد که اغلب در پشت بسته چسب ذکر شده است. اما اگر بخواهیم در این قسمت به طور کلی در مورد آنها صحبت کنیم، عواملی مانند شرکت چسب، میزان چسب مورد نیاز و سطحی که قرار است سرامیزه شود، همگی می توانند در میزان چسب مورد نیاز برای تهیه چسب نقش داشته باشند.

نصب سرامیک

 بعد از اینکه چسب پرسلان را آماده کردید، چسب را تا ارتفاع پنج میلی متر در قسمت مورد نظر بریزید و با ابزاری به نام شیار، شیار ایجاد کنید. توجه داشته باشید که باید در یک جهت شیار بزنید. سرامیک اول را با میله روی پایه قرار دهید و سرامیک بعدی را به ترتیب سرامیک قبلی پشت سر هم بچینید. تراز بودن هر سرامیک با سرامیک کناری را حتما بررسی کنید و همچنین مطمئن شوید که بین سرامیک ها شکافی وجود نداشته باشد، زیرا این کار بر ظاهر کار تاثیر منفی می گذارد. اگر در حین کار روی سرامیک چسب ریخت، سریع آن را پاک کنید تا خشک نشود. بر خلاف سیمان، جدا کردن چسب از سطوح سرامیکی بسیار دشوارتر است. پس از قرار دادن هر سرامیک، دو یا سه بار با چکش پلاستیکی به آن ضربه بزنید و با گیره های مخصوص به سرامیک اطراف وصل کنید تا علاوه بر محکم نگه داشتن آن، چسب زیر آن نیز خشک شود.

برای نصب کف سرامیک با چسب، باید به ترتیب زیر عمل کنید:

مطمئن شوید که تمام سرامیک ها در جای مناسب خود نگهداری می شوند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید سرامیک را از جای خود بلند کرده و مجدداً با کاردک آن را ثابت کنید تا دست شما مستقیماً با چسب تماس نداشته باشد.
باید بدانید که برای هر متر مربع سطح به حدود ۷ یا ۸ کیلوگرم چسب نیاز دارید. برای اطمینان حتما با نصاب چک کنید.
فقط پودر را روی سطح بریزید و در عرض بیست دقیقه می توانید کار سرامیک را تمام کنید. چون چسب به مرور زمان خشک می‌شود، کارایی خود را از دست می‌دهد.
حتماً یک روز پس از اتمام کار سرامیک شکاف های بین مواد سرامیکی را ببندید. اگر مواد سرامیکی را به هم وصل نکنید، آب می تواند به زیر خاک رس برسد و به چسب آسیب برساند و سپس مواد سرامیکی برای مدت طولانی از سطح جدا می شود.
پس از اتمام کار مراقب باشید تا دو روز رطوبت روی سطح نباشد. همچنین روی سرامیک راه نروید تا چسب به سرامیک بچسبد.

 

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =