روش کاشت میلگرد در بتن چگونه است؟ - مگا استون
روش کاشت میلگرد در بتن چگونه است؟

شاید شما هم به عنوان یک سازنده و یا مجری پروژه های ساختمانی با کاشت میلگرد و یا کاشت بولت به منظور تقویت و یا اصلاح روند ساخت سازه های بتن مسلح یا همان بتن آرمه آشنا باشید. اما در این مطلب به دنبال ارائه مستنداتی هستیم تا با این عملیات به عنوان یک فرآیند مهندسی در حوزه ساختمان بیشتر آشنا شوید.

از این رو این موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده ایم. اما آنچه در این فرآیند حائز اهمیت است نحوه طراحی و اجرای کاشت میلگرد و استفاده از مصالح مرغوب در کاشت میلگرد و از همه مهتر بهره گیری از چسب کاشت میلگرد استانداری است که ضوابط فنی لازم برای حضول یک نتیجه کاملا ایمن را برای سازه به همراه داشته باشد.

کاشت میلگرد یا همان بولت یا آرماتور در بتن  امروزه یک روش تست‌شده، تائید شده و قابل‌اعتماد در پروسه مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی ایت که به تکرار در پروژه‌های بزرگ و کوچک استفاده شده و میشود از این مِتُد همچنین در طرح‌های توسعه‌ای و به منظور دوخت و اتصال بتن قدیمی به بتن جدید نیز استفاده می‌شود.

این در حالی است که از این روش برای اصلاح موارد اجرایی در روند ساخت سازه های بتنی که منجر به بروز مشکلاتی در فرم یا هندسه سازه بتنی شده است نیز استفاده می شود.با این حساب و به دلیل اهمیتی که کاشت میلگرد در ساخت و ساز های بتنی دارد در این مقاله سعی شده است تا از جوانب مختلف طراحی تا اجرا به آن بپردازیم.

اما در ابتدا باید با کاربرد کاشت میلگرد در بتن آشنا شویم

 

کاشت میلگرد در بتن

کاربردهای کاشت میلگرد در یازه های بتنی چیست؟

 در برخی موارد به‌منظور تقویت سازه و افزایش باربری سازه، از کاشت میلگرد استفاده می‌شود به این صورت که با کاشت تعداد زیادی آرماتور L شکل یا سنجاقی‌شکلِ کوتاه، در بدنه فونداسیون، تیر، ستون یا دال بتنی و سپس قالب‌بندی و بتن‌ریزی مجدد آن، ابعاد سازه و میزان باربری آن را افزایش می‌دهند.

همچنین از کاشت آرماتور به‌منظور توسعه بناهای بتنی و یا اصلاح سازه در فرم و شکل آن نیز استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال جهت افزایش طبقات از طریق کاشت میلگردهای انتظار در سازه قدیم و دوخت آن از طریق کاشت میلگرد جدید و استفاده از چسب کاشت میلگرد به منظور اتصال آن المان های جدید سازه ای استفاده می شود.

کاربردهای کاشت میلگرد و کاشت بولت چیست؟

  1. مقاوم‌سازی المان های سازه‌ ای، سازه های بتنی مثل ستون‌ها، تیرها، فونداسیون و … در ساختمان‌های قدیمی و حتی جدید
  2. نصب پلیت  یا بولت در بدنه سازه‌های بتنی جهت آهن‌کشی و همچنین به منظور نصب پلیت بر روی شناژ یا فونداسیون جهت نصب ستون‌های فلزی بر روی آن
  3. جهت توسعه افقی ساختمان‌ها و دوخت بتن مسلح قدیمی به بتن مسلح جدید
  4. به منظور افزایش تعداد طبقات ساختمان از طریق کاشت میلگردهای انتظار ستون‌
  5. نصب اینستالیشن‌ها یا ساپورت‌های تاسیساتی (instalation)در روند اجرای بخش های تاسیساتی پروژه های ساختمانی

روش کاشت میلگرد در بتن چگونه است؟

روش اجرای کاشت میلگرد یا کاشت بولت ساده، اما بسیار حساس است و کوچکترین احمال‌کاری در این فرایند طراحی و اجرای آن، می‌تواند در آینده‌ای دور یا نزدیک خسارات جبران‌ناپذیری بر جان و مال ساکنان وارد کند، از این رو علاوه بر دقت در محاسبات سازه ای آن می بایست در روند اجرا و استفاده از متریال با کیفیت جهت اتصال المان های سازه ای جدید به سازه های قدیم نهایت دقت و توجه را داشت و در روند اجرای آن از نظارت های مرحله ای و ویژه غافل نبود.

بنابراین قبل از اجرا بایستی سازه به درستی و با دقت آنالیز شود و نقاط ضعف و قوت آن مشخص و براساس معیارهای سازه ای طرح بهینه سازی آن از طریق کاشت میلگرد در دستور کار مهندس محاسب سازه قرار گیرد. در این فرآیند حضور و اعمال نظر مهندس محاسب سازه، طراح طرح مقاوم سازی و یا متخصص زلزله امری الزامی است.

در روند کاشت میلگرد در گام اول باید مشخص شود که آیا امکان کاشت میلگرد در بتن قدیمی وجود دارد یا نه؟ آیا نوع مش بندی آرماتورها به گونه‌ای هست که کاشت میلگرد جواب‌گوی نیاز سازه ای باشد؟ آیا با توجه به مقاومت و عیار بتنی قدیمی امکان کاشت میلگرد وجود دارد؟ آیا کاشت میلگردهای جدید موجب تضعیف سازه قدیمی‌ نمی‌شود؟ تاثیر بار وارد جدید به فونداسیون‌، تیرها و ستون‌ها به چه صورتی در سازه لحاظ خواهد شد و از چه طریق تامین خواهد شد.

طراح سازه یا طراح طرح مقاوم سازی سازه  بایستی تمام موارد فوق را با حساسیت و ضریب ایمنی مطابق آیین نامه های اجرایی طراحی سازه، بررسی کند چنانچه نتیجه مثبت بود وارد فاز دوم  یعنی محاسبه کاشت میلگرد با در نظر گرفتن تمامی ضوابط مربوط به نیروهای خمشی، برشی و محاسبه تنش های مازاد احتمالی به سایر المان های سازه ای شود. لازم به ذکر است که این محاسبات اغلب توسط نرم‌افزارهای خاص و مخصوص فرآیند مقاوم سازی سازه انجام میشود.

پس از انجام محاسبات، طرح  نهایی آماده می‌شود و جزئیات روند اجرای کاشت میلگرد به طور دقیق مشخص می‌گردد برخی از موارد ذکر شده در طرح مقاوم سازی و یا بهینه سازی المان سازه ای شامل موارد زیر میشود:

  1. جانمائی دقیق محل‌های اجرای کاشت میلگرد بر روی بتن مسلح
  1. نقاط دقیق و بهینه در هر یک از جانمائی‌ها جهت کاشت میلگرد یا کاشت بولت
  1. تعیین تعداد کاشت بهینه و مطمئن
  1. نوع میلگرد جهت کاشت از لحاظ آلیاژ و نوع آج
  1. فواصل سوراخ‌هایی که برای کاشت میلگرد حفاری می‌شوند (فواصل کم بین سوراخ‌ها باعث ترک در بتن قدیمی می‌شود)
  1. سایز یا قطر میلگرد
  1. عمق‌های کاشت
  1. چسب یا اپوکسی مورد نیاز

میزان عمق کاشت میلگرد

یکی از نکات مهمی که روند کاشت میلگرد را ایمن خواهد نمود تعیین دقیق عمق کاشت میلگرد جدید در بتن قدیمی و نحوه اتصال آن با سازه قدیمی است.این عمق بر اساس ضوابط و قوانین خاصی و با ابزارهای مخصوص و با رعایت کامل ضوابط و دستورالعمل های اجرایی تعیین میشود. ازجمله عوامل دخیل برای تعیین عمق کاشت میلگرد با چسب عبارتند از:

  1. تعداد میلگردهایی که قرار است کاشته شوند.
  1. قطر میلگردها (پارامترهای هر میلگرد بر اساس مقاومت کششی، برشی و …)
  1. فاصله‌ی که قرار است بین کاشت‌ها رعایت شود.
  1. نوع باری که قرار است این میلگردها (یا بولت‌ها) تحمل کنند.
  1.  شبکه آرماتور زیر
  1. مقاومت و سختی بتن قدیمی

عمق کاشت میلگرد و بولت در روش‌های مختلف، متفاوت است مثلاً در روش کاشت کششی به طول کاشت آرماتور ، میزان قطرها ، فاصله‌های عرضی میلگرد ها در شبکه مش و … توجه می‌شود.

کاشت بولت چیست ؟

عملیات کاشت بولت با چسب شباهت بسیار زیادی به عملیات کاشت آرماتور دارد با این تفاوت که این‌بار به‌جای میلگرد، بولت کاشته می‌شود. بولت‌ها قطعات فلزی‌ هستند که چند سانتی‌متر از یک ‌سر آنها و یا کل آنها رزوه شده است و عمدتاً به منظور نصب صفحات فلزی (پلیت) در فنداسیون سازه و یا بدنه دیوارهای برشی و بتنی کاشته می‌شوند.

همچنین از بولت‌ها در نصب شاسی دستگاه‌ها و یا شاسی آسانسورها در بدنه بتن قدیمی استفاده می‌شود. فرایند کاشت بولت ممکن است بارها و به اشکال مختلف در یک پروژه ساختمانی تکرار شود بنابراین اینکه مهندسان و کارفرمایان بدانند کاشت بولت چیست و به چه صورت انجام می‌شود بسیار حائز اهمیت است.

به‌عنوان‌مثال یکی از کاربردهای مهم کاشت بولت، استفاده جهت نصب صفحه پلیت در بدنه سازه (سازه بتنی) به منظور آهن‌کشی برای نمای ساختمان و یا شاسی کشی ریل آسانسورها است که امروزه تقریباً یک امر اجتناب ناپذیر در ساخت ‌و‌سازهای مدرن به شمار می آید.

علاوه‌بر موارد فوق،  از کاشت بولت جهت نصب پلیت در سطوح افقی و به منظور نصب ستون فلزی برای طبقات جدید بر روی سقف‌های بتنی استفاده می‌شود. همچنین به‌منظور نصب ستون‌های خرک، جهت سوار کردن مخازن یا نصب ستون به منظور ساخت پارکینگ و سایه‌بان در محوطه ساختمان‌ از کاشت بولت و نصب پلیت استفاده می‌شود.

انواع بولت:

اگر بخواهیم بولت ها را به صورت کلی دسته بندی کرده و براساس عملکرد آنها و یا نوع استفاده از آنها بپردازیم، دو گروه کلی در دسته بندی بولت ها مورد توجه خواهند بود:

 بولت‌های فول رزوه و یا یک‌سر رزوه: این بولت‌ها اکثراً میلگردهایی هستند که توسط دستگاه تراش، رزوه شده‌اند.

بولت‌های مکانیکی: یک سر این بولت‌ها رزوه و سر دیگر آن‌ها پنجه‌های باز شونده‌ای است که در اثر اصطکاکی که با بدنه سوراخ ایجاد می‌کنند به گیرایش مطلوب می‌رسند. به این صورت که با سفت کردن مهره‌ی بولت مکانیکی کاشته شده، پنجه‌ها باز و بازتر می‌شوند تا اینکه نهایتاً در برابر کشش یا فشار، به مقاومت مطلوب برسند.

 

بولت e1674987988398

انواع کاشت بولت :

1- کاشت بولت به روش شیمیائی: در این روش بولت فول رزوه و یا یک‌سر رزوه را با استفاده از چسب کاشت میلگرد (چسب کاشت بولت) می‌کارند.

2- کاشت بولت به روش مکانیکی‌: در این روش از بولت‌های مکانیکی استفاده می‌شود و صرفاً با حفاری سوراخی مناسب، انکربولت مکانیکی را داخل آن کره و مهره آن را سفت می‌کنند. توجه داشته باشید که در این روش از چسب کاشت بولت استفاده نمی‌شود.

امروزه یکی از روشهای پر کاربرد که مورد استقبال مهندسین و سرپرستان کارگاه های ساختمانی قرار گرفته است، استفاده از روش شیمیایی و استفاده از چسب های کاشت میلگرد و بولت است. در این بین محصولات چسب مگا استون به عنوان یک محصول کاملا تخصصی و ویژه که استاندارهای لازم جهت کاشت میلگرد را دارد و آزمایش های تخصصی مرتبط با کاشت میلگرد را بالا ترین استاندارهای روز حوزه مهندسی سازه پا کرده است به عنوان یکی از محصولات ویژه و مورد اعتماد مهندسین سازه شناخته میشود.

چسب کاشت میلگرد و بولت , انواع چسب سنگ , چسب کاشی و چسب سرامیک مگا استون را می توانید از طریق مراجعه به وب سایت megastone.ir و دریافت مشاوره اختصاصی و رایگان، خرید نمایید.

تیکساز

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =