آشنایی با انواع چسب سنگ ساختمانی - مگا استون
آشنایی با انواع چسب سنگ ساختمانی

 سنگ یک ماده بسیار سخت و در عین حال شکننده است، به این معنی که می تواند در اثر ضربه شدید بشکند.  اگر قسمت آسیب دیده یک تخته سنگ مرمر زیبا باشد، این می تواند برای مالک آزار دهنده باشد.  خوشبختانه با استفاده از چسب سنگ مناسب می توان سنگ را تعمیر کرد.  همچنین متوجه خواهید شد که چسباندن اسلب سنگ با چسب سنگ نیز مشکلی ندارد.  این راهنمای چسب سنگ شما را در مورد بهترین چسب سنگ و نحوه استفاده از این چسب های سنگ آگاه می کند.

چسب مناسب برای سنگ مرمر

برای چسباندن سنگ اسلب به چسب سنگ مناسب نیاز دارید.  این بستگی به کاربرد مورد نظر و محیط اطراف سنگ دارد.  همچنین باید از قبل در نظر بگیرید که آیا چسب باید شکاف را پر کند یا خیر.  در این صورت به چسب خالص نیاز ندارید، بلکه به ترکیب چسب و تراز کننده نیاز دارید. عامل دیگر وزنی است که سنگ طبیعی باید تحمل کند.  اگر کاشی‌های سنگ مرمر را روی زمین گذاشته‌اید، چسب مورد استفاده باید برای تحمل وزن سنگین مناسب باشد.  در کاربردهای فضای باز، سطوح بالای مقاومت در برابر آب و هوا و اشعه ماوراء بنفش برای یک درز چسب بادوام ضروری است. اگر می خواهید سنگ مرمر را بچسبانید، معمولاً بین چسب های زیر انتخاب دارید:

چسب مخصوص سنگ: چسب سنگ بر پایه چسب فوق العاده است و مخصوصاً برای استفاده در فضای داخلی مناسب است.  با کمک آن می توان شکل های کوچکتر و همچنین اسلب های بزرگ را با استحکام زیادی به هم متصل کرد و تعمیر کرد.

چسب سیلیکون: این چسب بیشتر برای سطوح بزرگ و با بار زیاد مناسب است.  همچنین دارای اثر پل زدن شکاف است.

چسب کاشی مرمر: این چسب همانند چسب سرامیک می‌تواند مانند یک چسب سیلیکونی عمل کند و اثر پرکننده شکاف مشابهی دارد.

چسب رزین اپوکسی دو جزئی: این چسب عملاً همه کاره است.  هم پرکننده شکاف و هم اثر چسبندگی با استحکام بالا دارد و هم در داخل و هم در فضای باز قابل استفاده است.  همچنین شرایط محیطی نامطلوب را به خوبی تحمل می کند.  با این حال، به طور کلی در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم نیست، زیرا تمایل به زرد دارد.  اگر چسب سنگ نما باید در فضای باز استفاده شود، چسب مبتنی بر پلی استر مناسب تر است.  هر دو نوع چسب را می توان با رنگ ها مخلوط کرد تا با سایه دقیق سنگی که قرار است چسبانده شود مطابقت داشته باشد.

اصولاً چسب های سنگی فوق را می توان برای سایر انواع سنگ نیز استفاده کرد که به همین دلیل از ارائه بی رویه این چسب ها در ادامه راهنما خودداری می کنیم.

سنگ مرمر چیست؟

سنگ مرمر احتمالاً یکی از پرطرفدارترین سنگ های طبیعی است و دلیل خوبی هم دارد: نام آن از یونانی باستان گرفته شده و به معنای “درخشش” است.  این متریال نجیب ظاهری با کلاس به هر محیطی می بخشد.  با این حال، استخراج آن بسیار پیچیده است، بنابراین سنگ مرمر قیمت پر افتخاری دارد. دقیقا به همین دلیل باید مراقب آن باشید.  سنگ مرمر یکی از نرم‌ترین سنگ‌های طبیعی است که به سرعت آسیب می‌بیند.  بنابراین، خوب است بدانید که سنگ طبیعی قابل ترمیم است.  با چسب سنگ مناسب می توانید سنگ مرمر را نسبتاً راحت بچسبانید.  حتی نصب کاشی های سنگ مرمر نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 چسب سنگ مرمر را می توان به عنوان یک اکریلیک لایت کیورینگ (LCA) طبقه بندی کرد، به این معنی که این ماده زمانی که در معرض نور آبی LED قرار گیرد، خشک می شود.  با قوام ژل مانند، استفاده از این چسب آسان است و تا سطحی شفاف خشک می شود.  سپس می توان این پوشش را جلا داد تا الگوها و رنگ های طبیعی سنگ مرمر شما را نمایان کند. لازم نیست مدت زیادی صبر کنید تا این چسب سنگ درست شود، زیرا در عرض چند دقیقه خوب می شود.  این چسب برخلاف اپوکسی زرد نمی شود و ماندگاری بسیار بیشتری دارد.  این کیت تعمیر شامل نکات توزیع و یک ورق پخت است.  همچنین همراه با کاغذ سنباده با پوشش ژل، خمیر پولیش و یک پارچه پولیش برای دستیابی به بهترین سطح ممکن می باشد.

دستورالعمل چسباندن سنگ مرمر

اگر از چسب سنگ مناسب استفاده کنید، چسباندن سنگ مرمر کار سختی است.  ابتدا محل چسباندن را تمیز کنید.  با احتیاط هرگونه کثیفی و گرد و غبار را با یک برس پاک کنید یا برای قسمت های بزرگتر چسب زده از یک برس دستی استفاده کنید.  اگر نواحی که باید چسبانده شوند تمیز هستند، چسب را در مکانی آزمایش کنید که بلافاصله برای ناظر مشخص نباشد – به عنوان مثال، در قسمت زیرین.  این امر احتمال ایجاد تغییر رنگ ناخوشایند چسب بر روی سنگ مرمر را رد می کند.

قطعه شکسته باید قبل از فرآیند چسباندن واقعی به گونه ای تنظیم شود که هیچ لبه یا گوشه ای بیرون نیاید.  بنابراین، آن را در لبه شکسته قرار دهید و از یک سشوار استفاده کنید تا گرد و غبار ایجاد شده توسط این فرآیند را از شکاف ها خارج کنید.  سپس چسب سنگ به هر دو طرف اعمال می شود.  حالا قطعه شکسته را با فشار محکم روی نقطه مربوطه فشار دهید و در صورت لزوم آن را ثابت کنید.  با این حال مراقب باشید هنگام تعمیر سنگ مرمر آسیبی به آن وارد نشود. در مورد زمان پخت، مشخصات سازنده چسب مربوطه را رعایت کنید.  اگر شک دارید، کمی بیشتر از زمان مشخص شده در برگه اطلاعات به درز چسب بدهید.  در مرحله آخر می توانید ترک هایی که هنوز قابل مشاهده هستند را تعمیر کنید.

چسب مناسب سنگ گرانیت

چسباندن گرانیت به همان اندازه ممکن است که اتصال سنگ های دیگر امکان پذیر است.  در اصل، شما باید همان اصول اولیه را برای چسباندن همه بسترها دنبال کنید:

گرانیت چیست؟

کلمه گرانیت از لاتین می آید و به معنای “دانه” است – این کلمه سنگ طبیعی را به طور مطلوب توصیف می کند، زیرا حاوی بسیاری از مواد معدنی تیره است.  این به اصطلاح میکا گرانیت را به سنگی جذاب تبدیل می کند.  غنی از فلدسپات و همچنین کوارتز و بسیار درشت کریستالی است.  گرانیت یکی از رایج‌ترین سنگ‌هایی است که می‌توان آن را تقریباً در سراسر جهان استخراج کرد، که البته در قیمت نسبتاً پایین آن منعکس می‌شود.

چسب مناسب: کیت تعمیر سطح اکریلیک لایت کیور HIMG
 این چسب سنگ گرانیت در عرض چند دقیقه سطوح گرانیتی شما را با کیفیت عالی تعمیر می کند.  با کار با فناوری LCA، این یک گزینه غیر سمی و بی خطر برای مواد غذایی برای تعمیر سطوح ساخته شده از گرانیت، مرمر یا کوارتز است.

این چسب برای آسیب‌های کوچک‌تر و به اندازه یک پنی ایده‌آل است و به رنگ شفاف و مقاوم در برابر زرد بهبود می‌یابد.  این محصول علاوه بر سمی نبودن، فاقد بوی تند و فاقد مواد و مواد شیمیایی تند است.  جزئیات شفاف این چسب سنگ باعث می شود ظاهر طبیعی گرانیت شما نمایان شود، بنابراین ظاهر کلی سطح شما را بهبود می بخشد.

دستورالعمل چسباندن گرانیت

هنگام چسباندن گرانیت، ابتدا باید هر دو قسمت زیرلایه کاملاً تمیز شوند.  پس از این، چسب گرانیت یا بر روی تمام سطح یا به صورت دانه های سخاوتمندانه اعمال می شود.  هر دو قسمت تا زمانی که فرآیند پخت کامل شود ثابت می شوند.  پس از خشک شدن کامل، چسب را می توان سمباده زد تا باقیمانده آن از بین برود.  برخی از چسب های سنگ، مانند چسب گرانیت HIMG که ما توصیه کردیم، با روکش روغنی خشک می شوند که به راحتی با یک پارچه مرطوب پاک می شوند.

چسب برای تخته سنگ

تخته سنگ نیز یک سنگ طبیعی است که هم در حوزه داخلی و هم در صنعت ساخت و ساز بسیار محبوب است.  به خصوص به باغ ها ظاهر کمی عجیب و غریب، اما در عین حال باکیفیت می دهد و به عنوان دیوار باغ چشم نوازی بصری دارد.  البته حفاری در آن دشوار است.  تخته سنگ را نیز نمی توان جوش داد، به این معنی که تنها راه حل ثابت شده برای کاربر خانگی برای اتصال دائمی و ایمن به سنگ، استفاده از چسب سنگ تخته سنگ مناسب است.

تخته سنگ چیست؟

تخته سنگ یک سنگ طبیعی از گل سنگ است که قدمت تشکیل آن به 400 میلیون سال قبل می رسد.  تخته سنگ هایی که در صنعت ساختمان بسیار مورد توجه قرار می گیرند، به اصطلاح سنگ های دگرگونی هستند.  این گونه سنگ ها از نظر کانی شناسی با افزایش فشار و دما در داخل زمین تغییر کردند.

به عنوان یک محصول طبیعی، ظاهر صفحات تخته سنگ به طور طبیعی متفاوت است.  رنگ آنها از خاکستری تا سیاه مایل به خاکستری، مایل به آبی، سبز یا قرمز متفاوت است.  تخته سنگ یک ماده بسیار سخت و بادوام است.  در برابر آب و هوا و همچنین مقاوم در برابر دما است و بسیار قوی است.

همچنین می توان از آن در حمام ها و سایر اتاق هایی که در معرض رطوبت هستند استفاده کرد، زیرا در برابر آب نفوذ ناپذیر است.  در عین حال، ظرفیت ذخیره حرارت بالایی دارد و به عنوان پوشش کف برای سیستم های گرمایش از کف محبوب است.  برای این کار و موارد مشابه می توانید تخته سنگ را بچسبانید به شرطی که از چسب سنگ مناسب استفاده شود.

دستورالعمل چسباندن تخته سنگ

هنگام چسباندن تخته سنگ، پیش درمان صحیح ناحیه ای که باید چسبانده شود، به همان اندازه مهم است که در مورد سایر مواد.  بنابراین، بسترها باید به طور کامل از چربی، گرد و غبار و هر گونه آلودگی تمیز شوند.  گوشه ها و لبه های بیرون زده نیز باید برداشته شوند.  اکنون می توان بسترها را با چسب تخته سنگی مناسب به هم وصل کرد.  هنگام انجام این کار، باید نواحی مجاور را بپوشانید تا از تغییر رنگ و چسبیدن بقایای چسب جلوگیری شود.

چسب سنگ بر روی لبه های اسلب و همچنین در مرکز اعمال می شود.  از یک برنامه موج دار در ناحیه میانی اطمینان حاصل کنید تا حفره های هوا به حداقل برسد.  به این ترتیب چسب به طور بهینه در تمام قسمت ها پخش می شود.  از طرف دیگر، می‌توانید با استفاده از یک کاردک، چسب را روی تمام سطح اعمال کنید. 
زیرلایه ها را با فشار زیاد وصل کنید و در صورت لزوم آنها را تراز کنید.  پس از مرحله پخت، که ممکن است بسته به نوع چسب متفاوت باشد، باقیمانده های چسب آویزان باید با سنباده پاک شوند.

چسباندن صفحات سنگی در نمای بیرونی

در مناطق بیرونی، تخته های سنگی باید شرایط نامساعد خاصی را تحمل کنند.  اینها شامل وزنه ها و ضربه های سنگین احتمالی ناشی از مبلمان باغ و همچنین تأثیرات مربوط به آب و هوا است. پس از تسلط بر کار مناسب، با یک جشن بی نظیر برای چشمان در فضای بیرونی خود پاداش خواهید گرفت، زیرا تخته های سنگی مستقیم در هر باغ و هر تراس چشم نوازی واقعی هستند.

هنگام چسباندن صفحات سنگی چه نکاتی را باید در نظر گرفت

به ویژه باید توجه داشت که همه صفحات باید صاف باشند.  هیچ یک از آنها نباید بالاتر یا پایین تر از صفحات دیگر قرار گیرند.  در آب و هوای مرطوب یا مرطوب، می توانید سطح را با برزنت در طول دوره پخت محافظت کنید.  اگر هوای خشک و گرم بیشتر است، سطح را با استفاده از بطری اسپری مرطوب نگه دارید.  همچنین بسیار مهم است که از حفره های هوا و حفره های زیر دال های سنگی خودداری کنید.  علاوه بر این، تمام اسلب های سنگی باید با برس پاک شوند و آبیاری شوند.

دستورالعمل چسباندن اسلب سنگ

در زیر نحوه برداشتن و نصب مجدد صفحات سنگ روی بتن را شرح می دهیم.  البته هنگام چسباندن اسلب سنگ، چسب اسلب مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. از محدوده دمایی بین 41 تا 86 درجه فارنهایت (5 تا 30 درجه سانتیگراد) برای پردازش بهینه چسب اطمینان حاصل کنید.  ضروری است که صفحات سنگی به درستی بدون هیچ حفره ای به هم چسبانده شوند، در غیر این صورت ممکن است پس از نفوذ آب آسیب یخ زدگی رخ دهد.

ابتدا تمام صفحات سنگ طبیعی را با مداد گچی علامت گذاری کنید.  این به ویژه برای دال های ناهموار توصیه می شود، زیرا قرار دادن آنها در موقعیت دقیق را آسان تر می کند.  یک جایگزین خوب برای این مرحله عکاسی از ناحیه مربوطه با گوشی هوشمند است. اکنون می توانید صفحات را بردارید و درزهای بین آنها را بتراشید تا از ذرات خاک و ملات تمیز شوند.  برای این منظور از اسکنه صاف استفاده کنید.  بهتر است اسلب ها را طوری بچینید که بعداً در موقعیت مناسب در دسترس باشند.  این کار شما را راحت تر می کند.

 هنگامی که دال بتنی کاملاً در معرض دید قرار گرفت، باید از ناخالصی های درشت و کثیفی تمیز شود.  پس از این، اگر لایه بتن خیلی ضخیم باشد، ممکن است کاهش یابد.  به عنوان یک قاعده، چسب سنگ باید با ضخامت لایه حدود 3 میلی متر اعمال شود.

 حال از جارو و برس دستی یا به عنوان جایگزین از جاروبرقی صنعتی استفاده کنید تا تمام ناخالصی ها را از دال بتنی پاک کنید.  زیرلایه باید کاملاً تمیز باشد تا چسب سنگ بتواند خاصیت چسبندگی خود را به خوبی توسعه دهد.  به همین دلیل اسلب های سنگ طبیعی نیز کاملا تمیز می شوند.  اگر این مرحله لازم باشد، اکنون می توان چسب سنگ را در سطل ملات مخلوط کرد.  هنگام انجام این کار، دستورالعمل های بسته سازنده را دنبال کنید.

سطح تخمگذار را با استفاده از بطری اسپری سخاوتمندانه مرطوب کنید.  اطمینان حاصل کنید که آب به طور یکنواخت، اما بدون گودال اجرا می شود.  این مرحله به ویژه در هوای گرم ضروری است تا زمان کار چسب سنگ را افزایش دهد.  به این ترتیب می توانید با آرامش کار کنید و نیازی به عجله ندارید.

 اکنون می توان چسب سنگ را با ماله بریده بر روی بستر اعمال کرد.  چسب روی تمام سطح اعمال می شود.  بلافاصله پس از آن، چسب را به پشت تخته های سنگی نیز می زنند.

 هر دال پوشش داده شده بلافاصله گذاشته شده و با فشار مناسب بر روی آن فشار داده می شود.  برای اطمینان از صاف بودن تخته های سنگی، می توانید از تراز استفاده کنید.  اتصالات فوراً از چسب اضافی تمیز می شوند تا بعداً بتوان آنها را به طور مطلوب دوغاب کرد.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =