اجرای نمای خشک - مگا استون
اجرای نمای خشک

اجرای نمای خشک

 نمای خشک ساختمان نقش مهمی در شکل دهی به شهر دارد و بخشی از یک فضای شهری است که وظیفه معرفی ساختمان را بر عهده دارد، هر نوع نمای ساختمان مدرن با هر نوع مصالح ساختمانی و به هر قیمتی که ساخته شود، علاوه بر زیبایی ظاهری، ایجاد ارتباط و آرامش بصری، باید بتواند آسایش، ایمنی و حفاظت ساکنین و شهروندان را تامین کند.  برای این منظور، قطعات، اجزا و یراق آلات نما باید تحت تأثیر عوامل مختلف، بارها و جابجایی های نسبی وارد بر آن را تحمل کرده و پایداری خود را حفظ کنند.  بنابراین توجه به نوع و نحوه اجرای نما بسیار حائز اهمیت است.  بنابراین ضوابط طراحی و اجرای نماهای مختلف تحت تأثیر بارهای وارده بر آن مانند بارهای لرزه ای، باد، ضربه و همچنین عوامل محیطی موثر بر دوام و پایداری نما باید رعایت شود.
 
با توجه به اینکه نمای ساختمان در مقابل عوامل جوی قرار دارد، باید در انتخاب مصالح نما دقت شود تا نما ساخته شود: اولاً در برابر عوامل جوی مقاوم باشد و ثانیا زیبایی لازم را داشته باشد.  و همچنین با نماها هماهنگی دارد.  برای نمای ساختمان می توان از مصالح مختلفی مانند آجر، سنگ، شیشه، سیمان، سرامیک، انواع دانه های سنگی رنگی با چسب های مخصوص و … استفاده کرد.
 

معرفی انواع نماهای تر و خشک

 
این نوع نماسازی به روش سنتی (با ملات) انجام می شود، از جمله نماهایی که به روش مرطوب (با ملات) انجام می شود، عواملی مانند نیروی لرزه ای، اجرای نامناسب و مهار نامناسب باعث جدا شدن برخی از مصالح مانند سنگ می شود.  از نما و سقوط می شود.  همچنین یکی از مهمترین معایب روش مرطوب پر شدن کامل فضای بین دیوار و مصالح با ملات است که در صورت انقباض و انبساط سنگ احتمال ترک خوردن و شکستن آن بسیار زیاد است.  نمای سنگی به مرور زمان و در شرایط آب و هوایی مختلف باعث ریزش سنگ می شود و چون استادان اسکوپ سنگ این کار را انجام نداده اند با نمونه های زیادی از ریزش و ریزش سنگ در اثر شرایط جوی مواجه شده ایم که علاوه بر تحمیل هزینه ها  بر روی مالکان، همچنین خطراتی که دارد.
 

یکپارچگی و مقاومت بالای نمای خشک

 
در این روش با استفاده از سازه نگهدارنده نما که وظیفه تحمل بار و اتصال پوسته به سازه ساختمان را بر عهده دارد و همچنین اتصالات مخصوصی که وظیفه نگهداری آجر را بر عهده دارند، پوسته یکپارچه با استحکام بالا ایجاد می شود.  ساختار این مجموعه به گونه ای طراحی شده است که ضمن اتصال محکم به اسکلت ساختمان، به صورت کاملا مجزا در برابر زلزله مقاومت نشان داده و پوسته حرکات ناشی از زلزله را به صورت یکپارچه یکپارچه کند.
 
در تمامی روش‌های اجرای روکش خشک، سازه پوسته‌بار که وظیفه تحمل بار و اتصال نمای پوسته به سازه ساختمان را بر عهده دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  این سازه ها معمولاً از پروفیل های آهنی ساخته می شوند اما به دلیل استفاده از اتصالات جوشی از استحکام مناسبی برخوردار نیستند.
 
 سازه های طراحی شده به این صورت پیچ می شود که در هر پروژه محاسبات مربوطه به صورت جداگانه انجام شده و سازه مخصوص همان پروژه ساخته می شود.  ساختار این مجموعه به گونه ای طراحی شده است که ضمن اتصال محکم به ساختمان، به صورت کاملاً مجزا در برابر زلزله مقاومت نشان داده و پوسته حرکات ناشی از زلزله را کاملاً از بین می برد.
 

اتصالات و ریل های آجری در نما

 
درزهای نگهدارنده آجر به سازه نگهدارنده متصل می شوند و در پروژه های مختلف با توجه به روش های مختلف چیدمان آجر طراحی می شوند.  این اتصالات از ورق های گالوانیزه ساخته می شوند و ضخامت آنها با توجه به محاسبات انجام شده متفاوت خواهد بود.  آنها همچنین در برابر پوسیدگی مقاوم هستند و مقدار کمی وزن را به سازه منتقل می کنند.
 
برای جلوگیری از نصب نیروهای زلزله بر روی قطعات آجری، لاستیک های ضربه گیر مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف در محل اتصال آجر با ریل تعبیه شده است که باعث کاهش فشار روی آجر و جلوگیری از آن می شود.  از شکستن و همچنین ثابت کردن آجر به ریل.
 
آجرهایی که به عنوان پوشش نهایی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، با جزئیات کامل طراحی شده و دارای ویژگی های فیزیکی خاصی هستند. با تحقیق در مورد انواع آجر، بهترین گزینه با حداکثر مقاومت در برابر شکستگی و حداقل ظرفیت جذب آب، آجر نسوز می باشد.
 

روش قابل مشاهده نمای خشک ساختمان

 
در این روش کاشی و سرامیک چینی خشک در فواصل زمانی مشخص توسط قطعات گیره فولادی ضد زنگ به ریل های آلومینیومی زیرسازی متصل می شوند.  رنگ گیره ها به صورت الکترواستاتیکی با رنگ سرامیکی انتخابی توسط رنگ پلی استر مطابقت دارد و لاستیک های مرغوب EPDM در محل اتصال سرامیک به ریل برای جلوگیری از لیز خوردن سرامیک قرار داده شده است.
 

سیستم Kail در نمای ساختمان

 
یراق آلات سیستم کیل در واقع اتصالات مکانیکی پنهان و بدون نیاز به چسب هستند که برای پوشش نما با انواع مصالح ایجاد شده اند.  این سیستم در صنعت ساختمان سازی برای پوشش نماها، دیوارهای داخلی و خارجی و حتی سطوح سقف (در معرض باران) کاربرد فراوانی دارد.  در این روش مانند روش قبل گیره ها و نگهدارنده سرامیکی قابل مشاهده نخواهد بود، روش و سیستم کیل با استفاده از دستگاه آندرکات انجام می شود.  در این روش انکرهای مخصوصی در داخل سرامیک تعبیه می شود که برای ایجاد سوراخ نیاز به دستگاه آندرکات دارد.  دستگاه آندرکات یک مقطع پفکی ایجاد می کند به طوری که انکر داخل سرامیک قرار می گیرد و تیغه های آن در فضای ایجاد شده باز می شود.
 

سیستم شیار نمای خشک ساختمان

 
در این روش ابتدا شیارهایی در پشت سرامیک ها توسط دستگاه شیار زنی اتوماتیک نصب می شود.  شیارهای مخصوصی در دو جهت مخالف ایجاد می شود و سپس گیره ها توسط چسب مخصوص داخل این شیارها به دلیل برآمدگی هایشان کاملا سفت می شوند.  سپس سرامیک ها از طریق گیره روی ریل قرار می گیرند و توسط پیچ نصب شده روی گیره در جای خود تنظیم می شوند.  الزامات عملکرد نما خشک باید به طور کامل اجرا شود و هیچ موردی مربوط به مصالح و زیرساخت نباید حذف شود، زیرا کوچکترین نقص بیشترین آسیب را به همراه خواهد داشت.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =