انواع سنگ اسلب مزایا و معایب آنها - مگا استون
انواع سنگ اسلب مزایا و معایب آنها

سنگ اسلب 

همانطور که می دانیم سنگ اسلب به سنگهایی اطلاق می شود که دارای ابعاد بزرگ و حداقل عرض 80 سانتی متر می باشند . به همین دلیل سنگهای اسلب دارای مزایا و معایب مختص به خود می باشد , از مهمترین مزایای سنگ اسلب , زیبایی به دلیل یکپارچه و یک دست بودن این سنگها می باشد که دارای طرحی یکدست و زیبا هستند و بر خلاف سایر سنگها تکه تکه و برش خورده نمی باشند .

از معایب سنگ اسلب به بزرگ و حجیم بودن و درنتیجه سنگین بودن آن می توان اشاره کرد که برای نصب سنگ اسلب مشکلاتی را ایجاد می نمود و در گذشته به دلیل استفاده از روشهای سنتی بنایی نصب این سنگها بسیار سخت بود و به مرور زمان به دلیل سنگینی و سرما , گرمای محیط سنگها دچار افتادگی و شکستگی می شدند . در حال حاضر استفاده از چسب مخصوص سنگ اسلب , دیگر مشکلات گذشته را ندارد و به راحتی و با ماندگاری بسیار زیاد در ساختمانها استفاده می شوند.

CY3A5716 1644178612 31.2.135.129

  انواع سنگ‌ اسلب ساختمانی و آنچه باید در مورد نصب آنها بدانید :

انتخاب سنگ مناسب، مهمترین عامل اجرای با کیفیت دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان می باشد؛ اما با در نظر گرفتن مزیت‌های بصری و کیفی انواع سنگ اسلب ، هر نوع سنگ  برای مصارف خاص خودش استفاده می‌شود.

سنگ‌اسلب گرانیتی به واسطه زیبایی خاص و استحکام بالا،  بیشتر در پروژه‌های ساختمانی  و برای استفاده در دیوار انتخاب می‌شود.

سنگ اسلب کوارتز برای استفاده در آشپزخانه گزینه مناسب‌تری است. چراکه سنگ کوارتز به گونه‌ای فرآوری شده که در برابر آسیب‌های سطحی و گرما بسیار مقاوم است. پس می‌توان گفت سنگ کوارتز به دلیل استقامت بالا در نمونه‌های بین کابینتی، اپن آشپزخانه و سنگ روی کانتر کاربرد بیشتری دارد.

سنگ اسلب مرمریت نیز که سالهاست در دکوراسیون منازل استفاده می‌شود، یکی از بهترین سنگ‌های موجود در کشور است که در بازارهای صادراتی نیز با استقبال بسیاری مواجه شده است. این نوع سنگ که از مزیتهای بسیاری برخوردار بوده ، در بسیاری از بخش‌های ساختمان قابل استفاده است. چراکه استفاده از مرمریت برای تلفیق مدرنیته و سبک‌های سنتی در طراحی داخلی ساختمان گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود. از طرفی سنگ اسلب مرمریت،‌ برای کف و دیوار ساختمانهای اداری و تجاری نیز استفاده می‌شود و به اندازه منازل مسکونی کاربرد بخصوصی دارد.  

سنگ مرمر اونیکس ، بهترین گزینه برای دکوراسیون‌های داخلی ظریف و کلاسیک است . اما اگر برای طراحی‌های بسیار ظریف به دنبال سنگ مناسب هستید، سنگ اسلب اونیکس می‌تواند گزینه مورد نظر شما باشد. سنگ اسلب مرمر اونیکس که با ظرافت و طرح خاصی تهیه شده، از گذشته تا به امروز در طرح‌های سنتی کاربرد بیشتری دارند.  به طور معمول سنگ اسلب اونیکس برای اجراهای کلاسیک در یک ساختمان استفاده می‌شود.

این سنگ به دلیل خاصیت ترمیم پذیری و زیبایی منحصربه فردش، در دکوراسیون های بسیار شیک و لوکس استفاده بیشتری دارد. به طوری که اگر به هر دلیلی روی سنگ مرمر شما خط و خش ایجاد شد و یا حفره‌ای در ظاهر آن به وجود آمد، کافی است سطح سنگ مرمر را خیس کرده و با پودر سنگ داخل حفره‌ها را پر کنید. سپس با یک سمباده نرم سطح آن را پولیش دهید و به سادگی سنگ مرمر خود را صیقل دهید. نصب سنگ نما با استفاده از مرمر اونیکس برای برخی از پروژه های لوکس جوابگو است. اما به دلیل هزینه بسیار زیاد این سنگ، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

می‌توان گفت سنگ اونیکس(مرمر) نوعی سنگ آهک است که به رنگ‌های گوناگون یافت می‌شود. که زمان‌های گذشته در ساختمان‌سازی کاربرد داشته و تاکنون نیز به همین میزان محبوبیت دارد. مصری‌ها و یونانی‌ها از این سنگ اسلب برای ساختن معابد خود استفاده می‌کردند. این سنگ در برابر گرما، سرما و باران مقاوم است و در ضمن نور را از خود عبور می‌دهد. سنگ مرمر به خاطر زیبایی خاصی که دارد همواره در مجسمه سازی، کارهای ساختمانی و تزیینی مورد استفاده قرار گرفته است.

تراورتن،‌ سنگ اسلب محبوب برای طراحی داخلی

سنگ اسلب تراورتن برای دکوراسیون داخلی ساختمان از طرفداران زیادی برخوردار است. نصب سنگ اسلب کف و اجرای سنگ اسلب روی دیوار با این نمونه سنگ ساختمانی نیز قابل انجام است. تراورتن به علت داشتن تخلخل، خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد و حفره‌های موجود در سنگ، باعث افزایش مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی می‌شود. همچنین این سنگ از مقاومت قابل قبولی برخوردار است که به همین خاطر سالهاست برای سنگ نما نیز استفاده میشود. اما نصب سنگ نما نیز به مولفه هایی نیاز دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.

اما قبل از آن به سایر مزیت های تراورتن میپردازیم. این نوع سنگ را می‌توان به ۲ شکل موج دار و بدون موج برش داد. تراورتن دارای سوراخ‌هایی است که باید در هنگام فراوری سطح آن پر شود. وجود حفره در تراورتن باعث می‌شود در هنگام نصب سنگ، ملات های سیمانی داخل این حفرات نفوذ کرده و استحکام سنگ را دوچندان می کند. همچنین در ایجاد سازه های جدید به ساختمانهای قدیمی با استفاده از چسب کاشت میلگرد در بنای ساختمان و وزن کمتر این سنگ، جهت کمک به وزن کمتر ساختمان و بارهای وارده به اسکلت آن و استفاده از چسب سنگ نما را آسانتر می نماید ، جزو ویژگی‌هایش به شمار می‌رود.

سنگ تراورتن خاصیت صیقل پذیری بالایی دارد. بنابراین درخشندگی بالایی داشته و برای استفاده در نماهای حجمی همچون نمای رومی بیشتر استفاده می‌شود.

اما از معایب سنگ اسلب تراورتن می‌توان به جذب نسبتاً بالای آب در آن اشاره کرد. این نقص با پیشرفت تکنولوژی فرآوری تقریباً پوشش داده شده است. به طوری که مواد پوششی و به اصطلاح رزین ها، در زمان فرآوری و پولیش سنگ باعث کمتر شدن جذب آب آن شده و از تأثیرات آن این است که سنگ اسلب دیرتر کثیف می‌شود و کمتر در معرض هوازدگی قرار می‌گیرد. بنابراین کیفیت ساب و رزین در ماندگاری و زیبایی آن برای دراز مدت قابل توجه است.

نکته جالب این است که در زمان‌های قدیم به علت ظاهر متخلخل آن بین مصرف‌کنندگان تمایلی به استفاده از سنگ تراورتن نبود و این سنگ جزو ارزانترین سنگ‌ها محسوب می‌شد. تا اینکه با رشد تکنولوژی و به‌کارگیری مواد پرکننده رزین و  باعث شد که سطحی یک دست و براق با ظاهری زیبا و خواص مناسب مکانیکی و شیمیایی داشته باشد. میتوان گفت اضافه شدن مرحله رزین کاری باعث ایجاد جهشی بزرگ در میزان حجم استخراج و فرآوری سنگ تراورتن شد.

CY3A9867 scaled

تراورتن‌ها به خاطر خاصیت تخلخل بسیار بالای آن مناسب برای نماهای داخلی و بیرونی ساختمان می‌باشد. این تخلخل باعث می‌شود که دوغاب سیمان در این فضاها نفوذ پیدا کند و به عنوان یک اسکوپ طبیعی عمل کند. تراورتن‌ها را می‌توان حتی در مناطق بسیار سرد و با بارندگی زیاد نیز در نمای ساختمان کارکرد بدون آنکه نگران رها کردن سنگ باشیم. البته در نمای داخلی نیز از این سنگها برای قرنیز و سنگ بغل راه پله ها استفاده می‌کنند. 

نصب سنگ اسلب نما، چالش دیروز،‌ مزیت امروز

سالهاست متدهای مختلفی برای نصب انواع سنگ در بین فعالان بخش ساختمان بکارگرفته شده که هرکدام برای بخش‌های جداگانه‌ای استفاده می‌شود. در این میان همیشه نصب سنگ اسلب نما،‌ به دلیل وزن و اندازه زیاد،‌ به عنوان چالش نصابان و مجریان سنگ کار مطرح بوده و روش‌های متعددی برای کم کردن زمان و انرژی مجریان برای نصب سنگ های اسلب ایجاد شده است.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =